Ekcémás Tortúra – a bébi ekcéma ördögi köre

A kislányunk csaknem születése óta egy csúnya bőrbetegséggel küzd, aminek a hétköznapi neve a babaekcéma (baby eczema), hivatalos neve pedig az atopiás dermatitisz (atopic dermatitis). Ez a bejegyzés akkor született, amikor a legrosszabb korszakát élte nálunk a babaekcéma. 4 hónapos volt akkor a babánk. Édes kis rózsaszín illatos bőr helyett, száraz, vörös, kidörzsölt, kivakart, kikarmolt, váladékozó volt a bőre sok helyen. Hónapokra tönkrevágta a napjainkat, persze nem mérhető össze komoly babatragédiákkal, de a szakirodalom nem véletlenül említi egy szinten a baba cukorbetegséggel. A baby eczema kegyetlen tud lenni, egész napos és éjjeles feladattá válhat, de vannak, akiknél nagyon enyhe. Mi olyan középerős jelleggel indultunk a mezőnyben. Nagyon megrázott, és fel is rázott. Ha valami megfekszi a gyomromat, akkor arról írok. Most is így tettem. Összeállítottam egy olyan angol nyelvű babaekcéma tájékoztatót (MyBabyEczema.com), amiben a kurrens szakcikkek eredményei vannak feldolgozva hivatkozásokkal. Rengeteget olvastam, kutattam, leveleztem, kérdeztem. Akit érdekel a téma, ajánlom. Nekünk rengeteget segített. Kb. 12 hónapos korára lett ‘normális’ a bőre, akkorra sikerült leszokni a vakarózásról, most már több mint két éves, és napi 2x kenjük, szuper! :)
Ennyi az előzetes, és akkor itt jön, amit akkor írtam, amikor Alíz még 4 hónapos pici baba volt (és kb. 4 órákat aludtam, de az ekcéma miatt, ő is keveset).

4 hónapos Alíz babánk kb. 7 hete ekcémás – pontosabban szinte az első napoktól, mint utólag rájöttem, és 7 hete van a térdhajlatában (azóta a pofiján, fülén és a kezén is) sötétvörös égő folt, fellobbant, gyulladt ekcéma. Nemcsak száraz a bőre, hanem a galád, szemét ekcéma bántja. (Mivel mi nem vagyunk ekcémásak, ez a fogalom nekem eddig egy normál, szokványos, ismerősen csengő enyhe bőrbetegséget takart, de most már látom, hogy milyen teher valójában)
Alíz a viszkető ekcémás foltokat rettentően szeretné vakarni, és az állandó viszketési inger nem hagyja őt játszani, sőt aludni. (Aludni persze engem sem, és játék közben is többet kell vele lenni)
Ekcémás Térdhajlat
Ekcéma kezelése – eddig min mentünk keresztül
  • Kaptunk rá hígabb hidratáló krémet (itt a double base nevű ekcémakrémet írták fel, de a lényeg a hígságon van) – nem segített, hiába tettünk rá hetente félliternyi flakont, naponta 6-7x kenegettük. 1 óra múlva mintha be sem kentük volna, száraz volt a bőre, annyira beitta a krémet.
  • Ismerős, örökletes ekcémás anyuka ajánlotta az Eucerint. Megrendeltük az amazonról sok pénzért. Nem vált be.
  • Kentünk rá 1%-os hidrokortizont, hosszas hezitálás után úgy döntöttem, hogy mégiscsak legyen inkább a szteroid, mint ez a borzalmas kínlódás. Két hétig kellett kenni naponta kétszer. Szépen elmulasztotta a bajt azonmód. Ahogy letelt a két hét visszajött a babaekcéma: ugyanakkora, ugyanolyan élénk  vörös ekcémás csúnya folt.
  • Most másodjára futunk neki a szteroidos krémnek. 5 napig kellett kenni, és 2-3 nap alatt ugyanúgy visszatért a fellobbant ekcémás vörös folt. Most először a kezére is tettem, mert a doki azt mondta, hogy a két zoknin keresztül ha át is szívja a kezére tett krémet, nem jelent rá veszélyt… (teljesen eláztatja Alíz a zoknikat, szerintem simán benne van már egy jó adag hidratáló és most még ez a szteroidos krém is)
  • Kaptunk Oilatum nevű sűrűbb krémet – ez sokkal-sokkal jobb mint a double base, ami pillanatok alatt eltűnt. Az Oilatum hatása kitart a peluscserék (és egyben kenegetések) között is végre. Ahol nem foltos a bőre, ott most szép, finom puha. Már a krém petróleumos szagát is megszoktam. [Utólagos megjegyzés: most is ezt használjuk, amikor Alíz már több mint 2 éves]
A kis ekcémás babánknak most leginkább arra van szüksége, hogy az allergizáló kaját vagy okot megtaláljuk. Mivel az összes környezeti dolog okés – pl. nem használunk semmit a fürdővízben, nem használunk parfümöt magunkon, hepa filteres porszívót használunk, pamut ruhái vannak kizárólag, stb. –  és nem valószínű, hogy örökölte, leginkább a kaja jöhet szóba). Ez a bejegyzés november 2-án született, azóta kissé kiokosodtam babaekcéma témakörben és az egyik legfontosabb allergéntől sikerült megszabadulnunk: Sodium Lauryl Sulphate a neve és bennevolt a férjem Head & Shoulders samponában, az én Sensodyne fogkrémemben (nem minden fogkrémjükben van), a Carex kézmosó szappanban, stb. Újramostam Alíz baba ruháit mosószódában (ecettel öblítve) és óriásit javult a helyzet. Mindenkinek ajánlom, hogy az otthoni mosószereket (nemcsak a ‘mosószert’ hanem az összes otthoni higiéniai és tisztító cuccot) nézze át, szortírozza ki és amennyire lehet, natúr változatra kapcsoljon.
Alíz alszik - éjszakára ekcémás zoknikesztyűvel
A legnagyobb bánatom, hogy igazából már szinte a születésétől ekcémás (pontosabban az első oltástól), csak nem lett nevén nevezve a gyerek – vagyis a pici hajlata (bokahajlat, térdhajlat) mindig vörös, száraz, hámlós volt – mindig megvolt egy élénk piros színű száraz csík (emlékeztek rá ti is?), de csak sima bőrszárazságra gondoltam, ill. az elején volt, hogy a túlhordás miatt végigvedlett, és sajnos a családgondozós (health visitor) lány sem mondta, hogy ekcéma, és lényegében a nagy vörös fellobbanásig senki. :(((( Na de akkor aztán nagyot puffanva leesett a tantusz.
Értékes tudás lett volna (én meg balga voltam), mert akkor már rég többet tudnánk az egészről. És pl. nem tettem volna egyszer egy pár csepp johnson & johnson babaolajat a fürdővizébe, sőt nem használtam volna azt saját testápolómnak sem (a karomhoz hozzáér, stb.)
Na de most már ez van.
Ami fontos, hogy megtaláljuk az okot és a legjobb krémet.
Ekcéma oka – tej és tojás?
Alíz ekcémáját valami belülről kiválthatja – tipikusan a tej-tojás váltja ki, ahogy az elmúlt hetekben a babamama ekcémás fórumokon összeolvastam – még anyatejen keresztül is, (nyilván táp is!!! úgyhogy lehet, hogy később tehéntej mentes tápot kell majd adnunk – viszont a kb. 9-11. heti fellobbanás jóval később jött, mint a táp, ami kb. a 4 héten jött be a kombinált, anyatej+táp étrendünkbe).
Úgyhogy már néhány napja elkezdtem a tej-tojásmentes egyhónapos kúrát. Reméljük, beválik (kicsit nehéz most megtalálnom, hogy mit egyek, ami nem puffaszt, és nem tojás és nem tejtermék…. egyelőre a szójával próbálkozom helyettesítőként). De kiválthatja egy sor másik dolog, akármi, paradicsom, dió, stb. Ezt kell mihamarabb megtalálnunk, de lassít az idő (kb. 4-6 hét kell, amíg kiürül-tisztul a szervezet eléggé ahhoz, hogy ki lehessen zárni egy allergizáló anyagot). Ja és paradicsomot sem eszem (mert azt valamikor akkortájt kezdtem enni, amikor a fellobbanás volt, úgyhogy arra is gyanakszom) (de akkortájt ettem egyszer rántottát is…). [Utólagos beszúrás: a tojásra ma is allergiás Alíz, enyhe ekcémás kiütés jelenik meg a bőrén, de hamar elmúlik, nem iktattuk ki a családi étrendből a tojást]
Ahány ekcémás annyiféle krém
2, A legtöbb ekcémásnál más és más működik, ezért is van milliónyi krém, kenőcs, oldat, stb. a piacon. Szerintem nem érdemes most mindenből tesztelni, amikor 6 hét múlva otthon vagyunk. Ill. nem szívesen tennék mindenfélét Alízra. Mivel tényleg van többszáz krém, megoldás ez egy hosszútávú meccsnek ígérkezik. Egyelőre hálistennek a sűrűbb petróleumos krém elég szépen hidratálja Alízt. A fellobbanás köszöni szépen, ugyanúgy visszajött a 2. szteroidos menet után… :(
A kis kezeire, a saját elvakarásaira kell jobban odafigyelnünk, mert pl. a szteroidtól szépen begyógyult kezét megint elfertőzte (tegnap éjszaka elfelejtettünk duplán zoknizni és hajnali 3-kor, amikor szoptattam, már semmi sem volt a kezén, cserébe ma tele volt vörös és váladékozó folttal a keze megint…) Ez a mi hibánk, bele kell tanulnunk az ekcémás bőrkezelésbe. :(
Szoptatni is azért kezdtem el éjjelente, mert a stressz is rosszabbá teszi az ekcémát, és ugye nincs már meg a kis vígasztaló mancsocskája, cumisujjacskái, ha netán felsírna éjszaka. Nem tud csak úgy visszaaludni mint korábban, hogy 6 órát is aludt volna…
Az egész ekcémás tortúra eltarthat iskoláskoráig is. Fáj a szívem, de a lényeg a lényeg, próbálkozunk. És nagyon izgulok, hogy hátha hamarabb elmúlik, mielőtt még ügyesebben, tudatosabban vakarózhatna… (ez a legnagyobb félelmem, meg az, hogy az egész kesztyűzés hátráltathatja a motorikus fejlődésben).
Ekcémás kesztyű – zoknik
Váltott kéz szabadonJa, az egyik fontos felfeldezésem az volt, (mert persze a dokinak ilyen tanács nem jut eszébe, és volt rám egy rohanós 5 perce kb.,) szóval az egyik nagy felismerés az volt, hogy 1.5-2 éveseknek való zokni a legjobb Alíz ekcémás kezére, karjára, mert azokkal még fogni is tud (előtte a korosztályos, lábra való 3-6 hónapos zoknikat adtam a kezére, ami sokkal szűkebb). Volt olyan nap, hogy vágtam lukat a hüvelykujjának, hogy legalább szopizni tudjon – erre még vissza akarok térni tesztelésre (csak azzal a kis hüvelykujjával is olyan jól tud vakarni, hogy a többit is pótolja).
Játszani úgy szoktunk, hogy felváltva hol a jobb, hol a bal kezét teszem szabaddá és amint vakarózni kezdene, megfogom a kezét, beletolok egy játékot vagy csak az ujjam, stb. Még pici baba és hálistennek ‘csak’ a két kézhátát összedörgölve tud vakarózni, nem pedig a karmait egymásba vájva, de ahogy napról napra ügyesedik, úgy ügyesebb vakarózós is lesz és még vadabbul akarja majd a VAKARÁST, mindenáron.
Peluscserénél a két lábára kell gyorsan zoknit húzni (ha az overálból kiszabadítom), mivel a két talpával a két térdhajlatához kapkod mint a motolla, jár a lába egyfolytában, alig lehet a pelust is ráadni… extra műsorszámokat kell közben nyomnom, hogy a figyelmét eltereljem, de nem mindig sikerül. A legbiztosabb ezért az, ha rögtön hosszú, combfix jellegű zokniba van dugva a peluscserékre mindkét lába (a két combfix kb. fél-1.5 percig tart a lábán persze).
Édes kicsi lányom. Nagyon szeretünk. Nődd ki ezt a borzasztó, léleksorvasztó nyavalyát. [Utólagos beszúrás: akkoriban nagyon ki voltam tőle készülve. Fizikailag is meg lelkileg is nagy harc volt. Örülök, hogy túl vagyunk rajta. Remélem, hasonlóan ti is hamarosan.]

Vélemény, hozzászólás?

