Kötőhártyagyulladás – gyerek, felnőtt, NHS

Elérte Alízt a kötőhártyagyulladás. Amiről eddig semmit sem tudtam, leszámítva, hogy jaj, valami szemgyulladás. 2 napig bújtam az internetes orvosi oldalakat. Először kiokosodtam magyarul. Aztán megkerestem, hogy mondják írják angolul (conjunctivitis). (a sztaki szótárban nincs benne, a wikipédia szócikknek meg nincs kiejtési útmutatója hozzá). Minden lényegeset elolvastam angolul is. Felállítottam a diagnózist, ez bizony kötőhártya. Gyulladás. Mostam langyos vízzel, de jobb nem lett. Az első nap csak reggel volt sok csipa a szemében. De egész nap semmi. A második nap már napközben is csipásodott.

Kötőhártyagyulladás (fogzással kombinálva)

Kötőhártyagyulladás (fogzással kombinálva)

Aztán a 3. napra vörösek lettek a szeme körüli részek (de nem a hártya, hm, lehet, hogy nem kötőhártya?), és már én is csipásodtam. (sárgás zöldes csipa, aha! akkor ez bakteriális) (mert van vírusos is, meg újszülöttkori, stb.) Jobbnak láttam elmenni a rendelőbe. Bár már azt is tudtam az NHS oldaláról, hogy

  • a, tuti, hogy csak nővérke, és nem orvos fogad majd minket, és
  • b, semmit sem kap rá Alíz, vagy max. szemcseppet.

Most hogy megkaptam, legalább éreztem, hogy csipa ide vagy oda, nem fáj, nem szúr, kicsit kellemetlen reggelente összeragadt szempillákkal ébredni, de nem vészes. Alíznak mindkét szemén van, én Jumurdzsák style-ban nyomom. De ez a kislány olyan bágyatag volt, hogy kicsit megijedtem, hogy valami másról lesz szó. A kötőhártyában már otthon voltam, most már összehaverkodtunk, igazán megelégedhetnénk egy bejáratottabb szembetegséggel.

A nővérke megállapította, hogy ‘conjunctivitis’. Hogy tanuljak, elismételtetem vele ‘köndzsánktivájtösz’ vagy vmi ilyesmi. A ma tanult angol szavak listája kipipálva. (ha már mást nem, legalább angolul tanuljak naponta egy szót).

Megbeszéljük, hogy hát ez van. És akkor majd elmúlik, ne aggódjak. De nem lehetne valami szemcseppet? De lehet. Vény nélkül is kapható, magamnak is megvehetem. Akkor most mégsem írja fel, vegyük meg vény nélkül? Nem, 2 év alatti gyereknek nem tudom vény nélkül megvenni. Jó, akkor megveszem magamnak. És akkor ő felírja a gyereknek. (Igen, itt kicsit meg voltam kavarodva. Azt hittem, hogy egyáltalán nem akarja felírni. Biztos az NHS spórol, gondoltam, kaptak valami felülről jöttet, hogy ha lehet, ne írogassanak jó kedvükben.)

Megkapjuk a vényt.

És járunk-e már bölcsibe? Most kezdtük el a beszoktatást. Jó, akkor ad egy NHS nyilatkozatot, amiben benne van, hogy a gyerek nyugodtan mehet bölcsibe, mert a kötőhártyagyulladás (khgy) ‘harmless and self-limiting’ vagyis veszélytelen és önkorlátozó, és kb. egy héten belül elmúlik. És nem fertőz? Ááá, nem (ööö, itt gondoltam, nem vitatkozom, minek). És egyben azt is kifejti, hogy a 2oo5-ös tanulmány, amire hivatkoznak, arra is rámutat, hogy az antibiotikum nem jelent semmit, nem oszt nem szoroz. Elég, ha a khgy gyógyul magától. Ugyanaz az eredmény. És erről kapok egy alá nem írt, gépelt levelet, amit a bölcsibe vihetnénk másnap (amikorra már Attilának is khgyulladása van). Közben találok egy 2oo9-ben megjelent pdf publikációt (3x akkora adatbázist mértek), hogy de az antibiotikum mennyit segít, és igen, a khgy elmúlik magától, leginkább további komplikációk nélkül.

De már elég nagy vagyok ahhoz, hogy vele ne vitatkozzak. És a bölcsinek megírjam, hogy hát nem megyünk, bár mehetnénk elvileg (hadd tudják ők is, mit ajánl az NHS) (meg hogy az óvódavezető, aki állandóan behívat, mióta elkezdtük a beszoktatást, hogy nem megfutamodtunk, hanem tényleg orvosnál voltunk. De nem megyünk.)

És egyébként hogy van a gyerek? Eszik? Élénk? Nem lázas? Nem. Most jöttünk a parkból, rohangáltunk. Csak itt van nagyon meleg a rendelőben. (Nekem ég a fejem, és pólóra vagyok vetkőzve). Azért a nővérke fülhőmérőzik. 38.9. Tessék? Mégegyszer. 38.9. Oh, hát nem is tudom. Nem volt lázas. Kicsit nyűgösebb volt reggel, de teljesen éber, érdeklődő délelőtt, szaladgált, labdázott. Biztos nem a túlfűtés? Hmm, hmm. Papírokat tölt ki a nővér. Alíz kihasználja az alkalmat, hogy kicsit körülnézzen a szobában, egy mozdulattal kipakol 3o db zsebkendőt egy dobozból (elvisszük, mégiscsak mi koszoltuk össze…)(ügyes!) (na jó nem, itthon kidobjuk). Aztán elkezdi az exuális felvilágosítóanyagok fiókját pakolni. Gondoltam, itt már érdemes egy korosztályos tevékenységet találni neki inkább, és elterelem a figyelmét. 5 perc után: bocsánat, mérhetnénk csak még egyet? hátha tényleg csak nagyon meleg van idebent. Jó. 38.9. Atyaég. Na most lelkifurdalásom van. Eddig mindig észrevettem, ha láza van. Látom, hogy a nővérke kétkedve néz rám. Most már én is magamra.

Azonnal öltözünk. Ja igen, és tessék mondani, bárányhimlő elleni oltást kérhetünk Alíz számára? Igen, tudjuk, hogy nem része a kötelező oltási csomagnak itt Angliában (mégse USA, hogy csak úgy 4-5-15 év után bevezessék), megrendeljük. Nem, sajnos itt nem oltunk, de megkérdezem, mondja Nurse Ruth.

Kihúzunk az egzotikusan gőzölgő váróterembe. Öltözünk. Dzseki nadrág, kabát, csizma, sapka. Huh, te jó ég. Ezt mind rádadjam csillagom? Ez a gyerek lázas, és itt milyen dögmeleg van. És én meg nem vettem észre. Milyen anya vagyok már?

Nurse Ruth egy kis kártyát a kezembe nyom. Itt a rendelőben nem oltanak bárányhimlő ellen (chickenpox), de menjek el a cambridge-i Travel Clinic-re, ott igen (Hills Rd 41). Köszönjük szépen.

Beugrunk a gyógyszertárba, ahol már mosolyogva fogadják Alízt és Alíz is vigyorog (tényleg lázas ez a gyerek??? akkor miért vigyorog?). Merthogy a havi  ekcéma löketünket már mindig előre csomagolják. Jöttünk egy csöpp szemcsöppért. Kiváltjuk.

Hazamegyünk, tolom a babakocsit mintha futásra tervezett babakocsi lenne. Pedig nem az. Állandóan lekonyul a keresztpántja, amitől lefékez. De szakaszosan hazajutunk. Rohanás, szerelés, rohanás, szerelés (lehet, hogy egyszerűbb lenne nyugiba menni? Biztos lázas? Hogy nézett rám az a nővér? És én mekkora hülye vagyok… Hát nem nyűgösebb volt egy kicsit? Felkéredzkedett, én meg nem vettem föl…. Alíz a döcögve rohanás közben minden madarat, látnivalót, nénit, bácsit kommentál. Mostanában egyébként is minden felnőttet besorol nénibe és bácsiba, néha – némileg zavarbaejtően – papába.) Lassítok. Mert elfáradtam. Mert csurog rajtam a ruha. Alíz meglátja az útmenti játszóteret: BE! Nem Alíz, most sietünk haza. OK, OK, mégsem lázas? Nem lehetek ennyire figyelmetlen, érzéketlen hidegmutter.

Hazaérünk, vetkőzés, kézmosás. Alíz letámadja a játékokat. Én letámadom a gyógyszeres polcot. Azonnal mérem. 4o.4. Ó, én barom!

Na a végét már rövidre vágom:

1, a kötőhártyagyulladás 6 napja tart. Most már mindhármunknak van, és nem fáj, nem bánt. Ilyen értelemben ‘harmless’. De hallottunk olyan babáról, aki nagyon rosszul tűrte az összetapadt csipás szemeket. Alíz kidörzsöli magának (persze mindkét szeme khgy), és nehezen tűri, hogy vattakoronggal mosogatjuk. De csak az első nap. Utána készséges. És utána lemegy a 4o fok körüli láza is.

2, a láz: kijött a bal felső őrlőfog! Az első batárnagy fog! Nagyon megdolgoztunk érte mindhárman (semelyik lázcsillapító nem hatott eléggé, váltva adtuk be a paracetamolt és az ibuprofent, 3x-3x mindkettőt, és volt 2 hűtőfürdő, a szopikat nem is említve). 24 órán belül túl voltunk a lázon, fogzáson (annak a nehezén, pontosabban, mert azóta is néha rázza a fejét és vadul ráharap valamire). Vagyis a láznak nem volt köze a khgy-hoz. És simán kezdődhetett aznap (hogy egy kicsit magam is nyugtathassam)

3, Amint elmúlt a láz, a khgy sima rutinművelet lett reggelente, napközben nincs csipa. Egyikünknek sem fáj. De van, akinek igen (állítólag ég a szem, mintha homokszemcsék szúrnák, stb.). Így az NHS állásfoglalását a bölcsi, ovi, iskola felé nem értem. (és persze örülök, hogy nekünk nem fájt. Alíz nem dörgölte, nyomkodta, fájlalta a szemét. Kérdeztem, hogy fáj-e, és azt mondta, nem.).

4, Az Alíznak felírt szemcseppet végül egyáltalán nem használtuk. Alízon. És rajtam. Attila csepegtet, neki egy picivel gyorsabban is regenerálódott. Mivel Alízt nem zavarja, én nem kergettem a szemcseppel. Reggel letörölgetjük, aztán csókolom. Reméljük 1-2 nap és letudtuk.

Vélemény, hozzászólás?

